Informacje o projekcie:
- Projekt: Produkt Lokalny Małopolska - rozwój lokalnej przedsiębiorczości i przetwórstwa w oparciu o partnerską inicjatywę edukacji ekonomicznej mieszkańców oraz regionalny system marketingu produktów z Małopolski
- Beneficjent: Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
- Partnerzy projektu:
- Lokalna Grupa Działania: Kalwaria Zebrzydowska, Lanckorona, Mucharz, Stryszów
- Lokalna Grupa Działania: Michałowice, Kocmyrzów, Luborzyca, Zielonki, Liszki, Wielka Wieś, Zabierzów, Igołomia, Wawrzeńczyce
- Lokalna Grupa Działania: Czchów, Gródek, Gnojnik, Iwkowa, Lipnica Murowana, Łososina Dolna, Laskowa
- Lokalna Grupa Działania: Wierzchosławice, Wietrzychowice, Tarnów, Żabno, Lisia Góra, Skrzyszów
- Lokalna Grupa Działania: Ciężkowice, Pleśna, Wojnicz, Zakliczyn
- Lokalna Grupa Działania: Zakopane, Biały Dunajec, Bukowina Tatrzańska, Kościelisko, Poronin, Szaflary, Nowy Targ, Krościenko, Zubrzyca, Szczawnica, Rabka - Obszar wsparcia: Bezpieczeństwo, stabilność i wsparcie reform
- Województwo: małopolskie
- Przyznane dofinansowanie: 3 576 610 franków szwajcarskich
- Wkład strony polskiej: równowartość 375 210 franków szwajcarskich
- Okres realizacji projektu: 04.08.2011 r. - 31.03.2017 r.
- Strona internetowa projektu
Osiągnięte rezultaty:
- samofinansujący się lokalny system żywnościowy, który stanie się ważnym instrumentem rozwoju Małopolski, w szczególności słabo rozwiniętych obszarów wiejskich,
- w skład 8 klubów zakupowych, prowadzących cotygodniową sprzedaż produktów lokalnych, weszło prawie 100 producentów i 295 certyfikowanych produktów.
Małopolska smakiem kusząca, czyli rozwój lokalnej przedsiębiorczości w oparciu o tradycyjne, regionalne produkty
Sezon letni w Krakowie kojarzy się niewątpliwie z turystami odwiedzającymi zabytki i historyczne miejsca. Jednak regionalne serce miasta nie bije na Wawelu, lecz na Rynku Podgórskim, gdzie co sobotę był organizowany Targ Pietruszkowy, oferujący znane w całym województwie przysmaki. Dzięki inicjatywie smakosze mieli w czym wybierać: sernik królewski z Ryczowa, spytkowicki karp w zalewie octowej, prażonki polańskie, czy kaszana – kiszka z kapustą zasmażaną, to tylko niektóre z potraw regionalnych uwodzących podniebienia.
Dzięki Szwajcarsko – Polskiemu Programowi Współpracy w 6 małopolskich rejonach, przy wsparciu lokalnych organizacji, zrealizowano projekt „Produkt Lokalny Małopolska”. Jego celem jest wsparcie rolników chcących produkować regionalne przysmaki, zarówno w zakresie prowadzenia własnego biznesu, jak również prawa, ekonomii i marketingu. Dzięki szwajcarskiemu dofinansowaniu mogli oni liczyć na pomoc Centrum Edukacji Ekonomicznej (utworzonego w ramach projektu), wymianę doświadczeń oraz promowanie dobrych praktyk. O jakość produktów i promocję zadbało Centrum Marki Lokalnej (opracowujące systemem certyfikacji), a w ramach projektu powstał również pierwszy w Polsce Inkubator Kuchenny – miejsce, gdzie każdy rolnik może przetwarzać swoje produkty w warunkach o wysokim standardzie i z wykorzystaniem maszyn przetwórczych, na które niewielu indywidualnie może sobie pozwolić. Wszystkie te działania miały na celu stworzenie modelu Produktu Lokalnego Małopolska – wartościowej marki, która sama obroni się na rynku – i pomoc rolnikom w sprzedaży produktów.
Targ Pietruszkowy był tylko jednym z działań, które zostały podjęte w ramach projektu. Miłośnicy smaków spotykali się również regularnie w krakowskiej kawiarni BAL, gdzie działał sklepik z produktami lokalnymi, a także korzystali z dobrodziejstw targu jesiennego, pełnego pachnących owoców, przetworów i warzyw.
Tekst opracowany przez Agatę Motyl.
(zdjęcia: archwium beneficjenta i Ministerstwa Rozwoju)